SVAR PÅ KOMMENTAR - UTEBLIVEN MENS?

Fråga: Hej, jag har sedan en period tillbaka har en del problem med maten (ätit väldigt hälsosamt och i små mängder) samtidigt som jag tränat en hel del. Min mens har sedan ett år tillbaka försvunnit och jag är väldigt ledsen över detta. Har börjat äta mycket av ALLT och även slutat med träningen helt. Mitt bmi är på gränsen mellan undervikt och normalvikt, har flera vänner som är smalare än mig och de har regelbunden mens. 

Min fråga är om du har något tips på vad jag kan göra för att återfå min mens? Har dessutom en enooorm ångest för att jag inte längre kan träna, vad ska jag göra för att bli av med den?! 

Tack för en superbra blogg! Du är en stor motivation!!!
 

Hej fina du! Tack för fina ord. Jättebra att du börjat äta ordentligt nu! Fortsätt med det så kommer mensen tillbaka då du nått en stabil vikt. Jag själv har fortfarande inte fått tillbaka min mens, den har varit borta i 2 år snart. Men fortsätter du äta och gå upp i vikt så ska du se att den kommer tillbaka. Rekommenderat är ju att äta mycket järn vid utebliven mens, som ex blodpudding, leverpastej eller mandlar. 
 
Jämför dig inte med dina kompisar (lite dubbelmoral, jag vet hur jäkla svårt det är att inte jämföra sig). Allas kroppar fungerar olika, jag har flera kompisar som typ har ett bmi på 15 eller något (faktiskt de flesta) och så har det alltid varit så jag vet hur triggande sådant är. Men det viktiga är inte vad dina kompisar väger osv utan att just DIN kropp ska må bra, det är det du ska tänka på. Somsagt, att jämföra sig med någon annan än sig själv är bara onödigt. Försök att inte påverkas utav de i din omgivning, ingen bryr sig om vad du väger utom du själv. 
 
Med träningen, hitta något annat att sysselsätta dig med (pyssla, läsa, skriva, rita). Om du nu får börja träna igen då du fått din mens/nått normalvikt så är det ju en jättebra motivation. Du har hela livet på dig att träna sedan, så ett uppbehåll nu tills din kropp mår bra kommer bara göra dig starkare. Lycka till fina och kämpa på! 
 
#1 - - Jessica:

Du är ju helt underbar! Trodde aldrig att jag skulle få svar så snabbt och trodde aldrig att ditt svar skulle vara så peppande.

TACK! Jag ska fortsätta kämpa, vill sååå gärna ha friska barn i framtiden!

Önskar dig all lycka i livet och hoppas att du fortsätter kämpa så som du gör. Du är verkligen jättefin och även en inspirationskälla när det gäller träningen.

Återigen, tack<3

#2 - - Sophia:

Eftersom du fortfarande inte har fått tillbaka din mens än så tycker jag att du själv ska skippa träningen ett tag tills du får tillbaka den!